mandag 30. mai 2011

Kristne og alkohol hører definitivt IKKE sammen

Jeg skal ikke legge skjul at jeg misliker kristne som sier at det er helt greit at kristne nyter LITT alkohol. Det er en nedbrytende trend som her fått fotfeste i våre menigheter. Det er skremmende at ikke menighetslederne TØR å stå opp og fordømme slikt. Det er med på å bryte menighetene ned, INNENIFRA. En som har talt imot slikt er David Wilkerson. Han skrev for en del år siden en bok som heter "Skålende kristne". Det er en bok ALLE kristne burde hatt i sin bokhylle. Den er utrolig lærerik. Han skriver blant annet dette:

Vitnesbyrdet i mitt indre

Det er noe dypt inne i mitt indre som roper ut en protest mot selve den tanken at Jesus Kristus noen gang drakk eller laget drikker med alkohol i. Selv om jeg ikke hadde noe bevis hverken fra Bibelen eller vitenskapen, så ville det være mer enn tilstrekkelig det som jeg har sett med mine egne øyne og det jeg føler i mitt hjerte.

Bli med inn på en sykestue på et hospital i Brooklyn for å besøke en femten år gammel gutt som ligger for døden på grunn av alkoholforgiftning. Der ser jeg en gutt som er på vei inn i den mørke evigheten, syk, nedbrutt og bevisstløs. Øynene hans er innsunkne, kinnbenene hans står ut, de indre organene er helt ødelagt, leveren er i full oppløsning, ansiktsfargen er blek og håret er tjafset.

Victor begynte å drikke billig vin før han var ti år gammel. Da han var i fjortenårsalderen trasket han rundt i gatene i Brooklyn akkurat som alle de andre utbrente alkoholikerne. Han sov på gaten, og la over seg aviser til teppe.

Victor døde på dette overfylte sykehuset uten en eneste venn. Og han er bare en av mange navnløse unge menn og kvinner som dør av alkoholisme på sykehusene i storbyene våre. Men jeg ser inn i deres døende ansikter, og jeg ser de forferdelige ødeleggelsene som alkoholen er skyld i, når jeg ber over deres uttærede legemer, da er det noe inne i meg som roper ut: "Å Gud, din Sønn Jesus kunne aldri ha vært med på å lage en drikk som gjør dette mot unge mennesker! Jesus kunne aldri ha gitt sine venner en drikk som kan ødelegge mennesker på denne måten!"

Prøv en gang! Gå inn på likhuset i hvilken som helst by og se på det som er igjen av ungdommer som er blitt drept i en bilulykke som et resultat av fyllekjøring. Se på de unge som ligger der på bårene, mens gråtende foreldre prøver å identifisere dem. Da vil du også bli sint som jeg. Da vil du også begynne å spørre hvordan en gudhengitt livselskende kristen noen gang kan røre en dråpe alkohol. Hvordan kan vi våge å forbinde Jesus og Paulus med slik elendighet og skrekk? Hvordan våger kristne å drikke noe som slik sprer død og gru omkring i vår nasjon?

Prøv å sitte i lobbyen i et motell sent en kveld og se på rekken med drikkende familiefedre som kommer og går til og fra klubber og barer. Du kan bli så nedslått av det. I dette røykfylte rommet som er tettpakket av mennesker, er det en hvileløs flokk som prøver å finne lykken i en flaske. I timevis sitter de og drikker. De som er skilt, er der og forsøker å drikke seg bort fra følelsen av å ha mislykkes. Der sitter det en handelsreisende som drikker for å glemme at han er ensom og ikke er så vellykket i sitt arbeid som han hadde drømt om å bli. Unge par og enslige danser og svinger seg, halvfulle og bedøvete, og tvinger seg til å nyte det de selv vet vil ende som en natt fylt av ensomhet og depresjon. For hver eneste drink blir de mer og mer høyrøstede og modige. De opplever noen få timer hvor de har mot til å møte et liv de er redde for. Jeg ser forbauset på da disse menneskene som prater så høylydt om "de glade timer", vakler og løper ut - for å kaste opp!

Jeg ser på mannfolkene med kulemager som raper høyt og raver ut, damer som vakler av gårde, og jeg føler det som om jeg vil gråte. Deres øyne er så triste, deres glede er så falsk, det er som om de roper om hjelp. De narrer seg selv så forferdelig. Så kommer de sjanglende ut fra toalettene igjen, tørker seg omkring munnen, og går rett tilbake til baren og begynner en ny runde.

Når så tiden kommer da baren skal stenge, får en se det verste av alt. Da sjangler familiefedrene ut gjennom lobbyen til bilene som står parkert utenfor. De er som redde små dyr som blir skremt vekk fra tryggheten ved matfatet. Tanken på disse fulle bilførerne langs våre gater og veier er skremmende. De kan jo nesten ikke gå, langt mindre kjøre en bil i de trafikerte gatene.

Jeg har sittet i lobbyene og sett på disse flokkene mange ganger. Og desto mer jeg ser på dem, desto sikrere blir jeg i mitt hjerte på at Guds syndfrie Sønn aldri ville ha tatt del i et slikt liv. Jesus ville aldri ha skjenket i en drink som kunne føre til drukkenskap. La oss nå tenke oss at Kristus hadde servert gjæret vin i bryllupet i Kana. Om nå bare èn av bryllupsgjestene hadde fått for mye og hadde reist seg fra bryllupsbordet og på veien hjem hadde blitt årsak til en ulykke - hva skulle han så si til dommeren? Ville han si: "Ja, men Jesus gjorde det! Det var han som laget denne fine vinen! Jeg fikk litt for mye av den og ble full. Det skjedde i hjemmet hos en venn av hans mor Maria."

Reis til Mardi Gras i New Orleans. Se på hordene av fulle festdeltagere som sjangler omkring i gatene. Se på alle de homoseksuelle som sprader omkring i filler med ølbokser i hendene: Se på de tusenvis av unge skoleelever og studenter som faller over ende i rus. Hør hvordan det utbringes skål for "alkoholguden". Tusener av mennesker fra alle kanter av verden er kommet sammen for å drikke og feste. Gatene koker av musikk, dans, drikk og fyll. Til tider er det som om selve helvetet har utflukt, og alle dyrker kvinner, vin og sang.

Hvis du er en seirende kristen, vil det gjøre deg kvalm bare å være vitne til alt dette som skjer. Synet av disse massene som skamløst står frem med sin drukkenskap, er umulig å fatte for et alminnelig menneske. Men en ting er sikkert: Jesus Kristus er enda mer forferdet. Jeg vet at Gud sørger over det, fordi jeg kjenner litt av hans sorg i mitt hjerte. Og jeg vet også, uten den minste skygge av tvil, at Jesus og alkohol ikke hører sammen. Han føler seg skjendet av hva alkoholen er, hva den gjør med mennesker og ved å bli koblet sammen med alkoholbruken.

Bibelen advarer mot drikking. Hitoriske fakta beviser at det er ytterst farlig. Og mitt hjerte sier meg at det er synd! Vitnesbyrdet i mitt indre forteller meg at Jesus kom for å fri oss ut fra den slags ondskap, og ikke fremkalle og oppmuntre til drikkevaner!

Jesus skulle ha laget alkoholholdig vin? Paulus brukte og anbefalte alkoholholdig vin? Aldri i livet! Den Hellige Ånd i meg bekrefter overbevisningen i mitt hjerte! Jeg har Guds Hellige Ords vitnesbyrd, vitenskapens bevis, og en full overbevisning i mitt indre menneske. Jeg trenger ikke noe annet bevis!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar